Monday, December 20, 2010

my weekend

weekend semalam wat ape ek?

plan nk blk kg. gerak sabtu pagi-pagi..tghari smpai. lepak lepak lepak..esok nye buati  pulak dtg nek bas pagi-pagi  jemput kt masjid tanah. msk tghari,mkn. pstu aku nk wat cheesecake, buati nk wat apple pie. ptg cari pntai, kuala linggi ke port dickson ke mndi-mnda ramah-mesra. pstu balik kl terus.

tp itu cume angan-angan yang x jadi kenyataan. plan je cmtu tp kenyataannye cmni :

blk kampung je da sabtu tghari..kul 1 baru gerak. maklumla coti kn. ape barang bangun awal-awal. hihi. dengan jamm nk menyampaikan ke sg besi, slow moving  kt port dickson lagi..smpai la aku kt kg kul 3.45. lama gila kn? tu la gatal lagi nk lalu P.D. apsal la x lalu pedas jek?menyesal smpai skrg ni hah. smpai-smpai rumah mari la mnyelongkar barang-barang mekah yang mak bwk blk. dpt la aku jubah, shawl 2, gelang (tp aku xnk, soh mak bagi owg len). wah! banyakkn. tu pn siap tanye ape lagi nk bagi?ape lagi nk bagi? tamakninah btol aku ni. ada kain ela mak mcm nk bagi aku. mak ckp cmni "xde nk bagi sape sape pn. ko nak amik la" tp ttbe rasa segan lak. kang ada yang jeles pulak aku dpt mcm2 kn?hihi. klo ikutkn sgt hati, aku rembat je terus bawak nek basikal pegi uma cina belakang uma bwk skali baju contoh trs tempah siap mggu depan hari isnin da bole pkai.hehehehe.pstu ttbe rasa perut..eh?blom mkn lagi la. lapar. mkn asam pedas. sedapnye...sbb da lama kn xmkn masakan emak. asam pedas yang aku kureng selama ni pn rasa sedap sgt2. rasa nk tambah tp nsb bek sedar diri.

malam bawak mak ngn kak ngah pergi masjid tanah. beli barang dapur n barang nk wat kek tok esok. tp cibais btol la. cheese xde jual kt family store tu. korok tol la. huhu. beriye-iye aku google hari jumaat aritu..tp cheese pulak xde jual. so..beli jela barang-barang tok wat apple pie. 

esoknye bgn pegi beli breakfast n siap tolong skali pulak kt kedai mkn tu. huhu. tu namanye terlebe rajin. bkn ape...rmai sgt kt kedai tu. x menang tgn tokei kedai. dpt tolong 10 minit hantar makanan, cedok kuah, bungkus kuah, amik pinggan jadi le. dpt la pahala sket tok cover dosa yang menggunung ni. hihi. dok call buati soh bgn siap cpt-cpt dtg sini, x berangkat-angkat. kul 10.30 baru dia kol blk. haih!ckp excited nk dtg awal-awal. nan hado. 

dlm aku dok prepare kt dapor nk msk tghari, buati pulak dok sibuk cari tiket bas kt bukit jalil tu nk dtg rumah. smpai bergadoh-gadoh la sbb aku x agkat call. nk tanya nek bas ape..pdhal da ckp da sebelum tu. manja sgt dia ni. tp tape, mak suke.kiki. aku bknnye saje xnk agkt, tapi aku bukan setakat kt dapor jek. aku pegi menebas belakang rumah orang cari serai, cili api ngn daun kunyit. bajet wei..mls nk g beli kt kedai seli. hihi. sebab tu la xangkat kol, aku pegi menerangkan pokok serai orang sampai tggl stgh. nk bwk blk kl. lagi pulak kat rumah tu x putus-putus orang datang melawat mak.tgk! x menang tangan aku kn?nk wat air ape sume. hehe..acah jek.

dalam gado-gado kjp nk dtg, kjp mls nk dtg, kjp nk dtg pulak..akhirnye buati grk kul 1.00. pdhal tiket kul 12.30. tu kompem-kompem da kuar segala # @ ~$@   %#& &* * *( % &(% . lantak ko la driver bus. len kali ckp awal-awal ngn passenger bas gerak kul bape. kul 2.30 smpai la buati kt masjid tanah dan aku yang pergi mnjemputnye. lambat kn? cmne nk g mndi laut? 

smpai-sampai rumah, soh buati mkn dlu.  msk lemak cili api daging x liat. terer kn?, sawi cina msk sos tiram, ikan tenggiri goreng..sedap rupanye aku msk. tp yg msk lemak tu jela. lain-lain owg len masak. abis je mkn tp buati x tambah sedap ke x ni?sedap ke x? baik ckp betul2. asik ratah daging jek? terus msuk dapor wat apple pie. wat doh pkai mixer, abis msuk doh tu dalam kepala mixer tu. dah la mixer baru beli mlm td. abis muke tuan punye mixer masam mcm cuka dlm botol baru terhempas ke lantai lalu pecah berderai. wahahaha. naseb naseb. sape soh offer? 'pakai la mixer baru i'. kiki.

berpeluh-peluh ni buati msk. gabra + berdebau katanye.eh? dtg melaka trs bole ckp melaka? 2x tukar tshirt ko. hihi. lgpun mmg panas sbb baru lepas hujan.  xde sukatan xde ape...men lebur jek. yang aku igt tepung gandum msuk suka ati ko, telur 2 biji, mentega setengah, garam, apple potong dadu, gula , kastard ngan serbuk kulit kayu manis. nk lebih detail nnt-nnt la aku kasi ek? kul 5.00 baru siap segala mak nenek doh n inti pie tu. senang jek wat nye. sementara tggu doh dlm oven msk, marilah pergi jumpe abah. baca yasin, cium-cium abah n balik mkn apple pie sedappppppp..tu pn da pkl 6.00.. mmg harapan la kn nk mndi laut. ikutkn hati nk terjun jek laut kt kubur td. tp x best la. laut ni dr kecik lagi dok mndi. nk mndi tempat lain. tp xdpt. huhu. xpela...pikir positif. skrg kn musim owg lemas, ada hikmahnye kot xdpt mndi laut ni. fuh! lega. berlakon jek ni. takde la lega sgt pn. nk jgk!nk jgk!



mlm pas mndi trs gerak blk kl dlm kul 7.45. kul 9.30 smpai dan terus...


zZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzZzZzZzzzzzzzzzZZZZZZZZZZ

itu je?
yup!tapi best. 
kenangan manis dlm percintaan.
eh?tibe.
geli mat!



3 comments:

  1. tamak haloba ah..hahaha..sume2 ko nak eh...bagi le aku sebarang dua barang berkat dari mekah..huhuhu

    ReplyDelete
  2. ate x reti2 g melawat mak aku?kang dpt lew sebijik dua kurma.dr mekah gak tu.hik.

    ReplyDelete
  3. ngehehhee..yela2..lik kg nanti aku g melawat eh.ko kene ade..aku nk rase ko masak lak..hahahaha

    ReplyDelete