Tuesday, February 8, 2011

coti di hari isnin

Semalam, seperti yang dijanjikan aku bercuti! wahahaaha. bes x bes la kan. salu klo ari ahad jek terus rasa x sedap badan. mood ke laut. no jalan-jalan. sebab klo jalan kang ttibe jek da ptg..pastu mlm..pstu da pagi kene bangun pergi keje. oh.tidakkkkk!!! so, ari ahad adala hari melepek atas tilam dari celik mata smbil tgk tv, makan-makan, terlelap kejap, celik mata balik, petang baru mandi. kesimpulannya...aku memang alergik ngn ari isnin ni. otw ke opis tu, otak bergeliga je cari idea pg mana-mana pas lunch. bole terus balik rumah. tapi semalam tidak lagi merasa begitu. padan muka sape yang monday bluesssssss semalam.
tapi semalam si pemudi tu kene la tolong si pemuda siapkan bahan-bahan berniaga bubur ayam. goreng telor hancur, goreng ikan bilis n wat cili kicap. si pemudi tak pergi pun tolong si pemuda berniaga. sebab mcm bese la. asal si pemudi cuti jek. mst nk gado. baik x pyh cuti! bila da gaduh tu si pemuda kene la berniaga sengsorang. jahat sungguh si pemudi. nak wat cmne kn. si pemudi mmg kaki gaduh.

alkisahnya semalam aku wat cheesecake. plan nk wat lama dah. dok google kt internet smpai resipi yang aku print tu naik hancur dah dok dlm handbag. ada la 3,4 jenis resipi cheesecake yang aku print dan aku gabungkan sume tu. bukan gabungkan jadi bahan-bahan makin banyak. tapi aku gabungkan kaedah - kaedahnya. nk membanyakkan bahan memang takkkk la kan. aku ni jenis budget punya orang. almaklumla..gaji aku kn cam jahanam. mula -mula aku kuarkan butter dalam peti ais. kasi cair sikit. pstu pergi beli biskut marie kt kedai bawah rumah. balik hancurkan biskut tu dalam 25 keping. gaulkan dengan butter pstu kasi tepek dalam loyang...eh. springfoam tin. baru canggih sket ayat. pstu aku letak dalam fridge (ni aksi malam sabtu)

ahad pula aku ke sogo. niat di hati nak cari cream cheese ngn peach dalam tin je. tapi ternyata tersasar jauh. hasilnya kain cotton kaler pink kt gulatis yang aku pergi sambut dulu,  pastu baru aku ke sogo balik beli ape yang aku hajati. kejap jek kan aku jalan-jalan? sebab xde geng. 
qaseh qaisara

cuba ada geng yang kecik-kecik 2 tahun cam dia ni, kompem lama aku kt sogo tu. dok mengejar dia jek smpai bengang. ish..aku da beranak nnt sape nk kejar ank aku pulak ble aku mnyoping?anyone?kak long?kak ngah?oh!!!ank-ank buah aku tu la yang kene jaga. sbb dulu aku yang jaga dorang. smpai dorang x hilang pun. hikhik. dorang pun da besar-besar. bagus! bole soping. bole wat rambut. bole jalan smpai kaki bengkak. balik dorang urut. wahaha.ewah. ewah.

ok. tajuk da lari.
bile da dpt cream cheese tu, kompem-kompem la aku takkkkkkk buat lagi. wahahaha. malas la. almaklumla. ari ahad. pg sogo tu pn pagi-pagi pukul 10.30. sebab xnk kelewatan menonton melodi. hahaha. mcm la xbole tgk online nanti-nanti. gosip artis kn..kne la tau awal-awal. mana bole lmbat-lmbat. kata kak nam. tapikan turun-turun jek LRT Bandaraya tu, bestnye...ada la 10 orang je kot yang lalu lalang. tenang je. best. kt jalan tu pn ada la beberape biji kete yang tgh menyusuri jalan ;p melampau la klo beberape biji kan..tapi x banyak la. kirenye sedap la klo tarik nafas. terase jek oksigen-oksigen segar lalu di celah - celah bulu hidung.

alamak. lari lagi.

ok. ok. disebabkan x wat cheesecake ari ahad tu, petang semalam baru wat. dok rumah bujang memang xde la segala mixer, blender pe sume tu. setelah di kaji-kaji penggunaan mixer tu..aku pn kasi kacau jek pakai sudu. same jek kot. pusing-pusing mcm mixer gak. so..kasi kacau cream cheese tu pkai tangan smpai lenguh. da lenguh..msukkn pulak satu cawan gula. gula pun aku kasi hentam pkai gula kasar instead of gula halus. tergerak gak ati aku nk kasi gula tu halus  tumbuk pakai batu lesung. tapi ada pulak cheesecake aku rasa bawang pedas-pedas nanti. hentam jela.  kasar pun kasar la. pstu peach yang aku beli tu potong kecik - kecik n masukkan. yang xpotong tu pulak bole masuk mulut. sedapppppp. agak-agak da sebati dan macam sedap jek bole la msukkn adunan dalam springfoam tin yang aku da wat base mlm sabtu aritu. keras kejung da base tu aku simpan dalam fridge. hihi..
auw! love engkau. x agk-agk jiwangnye.
kalau ikutkan kaedah-kaedah memasak kek tu yang ada kat aku, ada yang bakar dalam oven, kukus atau masuk jek dlm fridge. so...aku pilih kaedah kukus. tapi memang xde la kukus kt rumah ni. nak wat kek tapi satu peralatan pun tarak. cano tu? tapi takpe..tuan rumah kan kretip.
....

....

....

....

....

....

....


tu dia!!! agk berlendeh tempat masak kan? pas masak tuan rumah kemas la. yela tu! ayat kaber. yang kat bawah tu aku letak air. kasi didih baru aku letak kuali atas dia. letak air sket pastu letak cheesecake tadi. aku tutup ngan aluminium foil takut air masuk dalam kek. lepas beberapa minit, aku fikir-fikir. "kalau kukus kan patut-patut ada penutup?" mengagau la aku cari bende nk tutup pulak. da selongkar-selongkar dapur tu, xtau nk tutup pakai ape..ttibe..ting!kuar mentol.
....

....

....

....

....

....


....


....


....


....

....
....
....

....
....
wah. sonok pulak taip ... ni. pjg sket entry aku.

....

....
....

....

....


....


....

....

....

....

....


....


....


....

TARRRAAA!!



haaaa! ini la dia kukus terbaru keluaran 'den ajo yang tau'. gasak ahh! ko ado?ado? hakcipta terpelihara ni. da sejam suku aku kukus, aku angkat n try cucuk pakai garfu..eh?cm xmsk je lagi ni. apa lagi. guna pulak kaedah kedua. msuk dalam fridge. so..biarkan jela kek tu dlm fridge smpai baru terbukak selera nk makan. so..hasilnya aku pun xtau lagi. ada dlm fridge kt uma nun. esok-esok aku gebang ae cmne rupe dia. hehe. bye.



2 comments:

  1. copek ah upload gambo da siap..pastu,singgah jap kt sri rampai bagi aku rase...hehehehhe

    ReplyDelete
  2. liza : sok aku upload. siapkan air lior byk2 tok telan aek.hihi.

    ReplyDelete